poniedziałek, 26 sierpnia 2013

"Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii" Jostein Gaarder


O książce będzie króciutko, bo nie trzeba zbyt dużo słów... „Świat Zofii” broni się sam. Trudno jest określić powieść, która za każdym razem, gdy po nią sięgam robi na mnie takie wrażenie. Wrażenie zawsze zupełnie inne, ciągle zwraca moją uwagę na coś innego, na coś czego wcześniej nie byłam w stanie zauważyć.

„Wszyscy ludzie są mniej lub bardziej dziwni. Jestem człowiekiem, a więc jestem mniej lub bardziej dziwna.”

Porusza mnie dogłębnie.. czuję czasami, jak moja wrażliwość zostaję gdzieś wplątana w karty powieści. Początkowo myślałam, że to szybki kurs filozofii, ale z czasem okazało się, że to coś więcej. To odnajdywanie drogi razem z główną bohaterką. Tak samo jak ona, byłam zagubiona, ale kiedy dotarłam do końca już nic nie było takie same.

„Jesteśmy jak aktorzy wypuszczeni na scenę bez uprzednio wystudiowanej roli, bez znajomości scenariusza i bez suflera, który w odpowiedniej chwili szepnie nam, co mamy robić. Sami musimy wybrać, jak chcemy żyć.”

„Świat Zofii” czytałam dwa razy. Pierwszy, gdy byłam młodsza i mam wrażenie, że dużo mi z fabuły i sensu umknęło, za to drugim razem wszystko stało się inne, a moja podróż na drugą stronę okazała się bardzo owocna. Książkę Gaardera polecam wszystkim, ale mówię po prostu, że trzeba ją przeczytać, że nie jestem w stanie wytłumaczyć, dlaczego. Po prostu musicie ją zrozumieć, ale musicie uważać, bo powieść tą się dawkuję. Nie można usiąść i przeczytać jej w jeden wieczór, bo wtedy traci cały sens.

„Życie jest naprawdę smutne i podniosłe. Wpuszczeni jesteśmy do cudownego świata, spotykamy się tutaj, poznajemy, przez krótką chwilę przebywamy ze sobą. A później rozstajemy się i znikamy, równie nagle i niezrozumiale jak się kiedyś pojawiliśmy.”



Polecam wam ją za to, że dzięki niej docieramy do SIEBIE SAMYCH.  

Książka: "Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii" Jostein Gaarder wyd. Jacek Santorski&CO-Wydawnictwo str.560


22 komentarze:

  1. "Świat Zofii" czytałam w gimnazjum i wtedy na pewno nie całkiem ją zrozumiałam, ale musiałam po nią sięgnąć po rekomendacji polonistki. Myślę, że teraz mogłabym się delektować powoli jej słowami - takiej książki, tak jak piszesz, nie można przeczytać po prostu na raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja pierwszy raz czytałam ją w pierwszej klasie gimnazjum i średnio mi się podobała. Sięgnęłam po nią znowu, gdy byłam już w drugiej klasie LO, po kilku lekcjach filozofii i dopiero ją doceniłam :D

      Usuń
  2. O książce jeszcze nie słyszałam, rzadko czytam takie ,,podniosłe" utwory, więc też nie wiem, czy na tą pozycję się skuszę. Może za kilka lat, gdy będę na nią gotowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. podniosły to za duże słowo. To po prostu.. bardziej hmm.. ambitna powieść :D

      Usuń
  3. Czytałam ją trzy lata temu, była moją obowiązkową lekturą na lekcji filozofii. Sporo się dzięki niej dowiedziałam, w "prosty sposób" pomogła zrozumieć mi teorie i założenia poszczególnych filozofów. Miło ją wspominam. To na jej podstawie zrobiłam prezentację o Kartezjuszu, która zainteresowała większość osób w klasie (a to się u mnie rzadko zdarzało) ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach.. te prezentacje.. po co je robić, jak tak nikt nie słucha? :D

      Usuń
  4. Fragmenty tej książki pojawiały się w podręcznikach do języka polskiego o ile się nie mylę :) Nie przepadam za filozofią, ale recenzja ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  5. nie sądziłabym, że 'Świat Zofii' to taka poruszająca książka. Rzadko sięgam po taką tematykę, ale mogę zrobić wyjątek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. jestem poniekąd zainteresowana filozofią więc jakby nadarzyła się okazja to książkę bym przeczytała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka idealne nadaje się do czytania nawet jeśli się nie interesuje filozofią :d

      Usuń
  7. Bardzo dużo dobrego czytałam o tej książce i wiem, że na pewno prędzej czy później po prostu muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaję mi się, że przypadła by Ci do gustu.. ba jestem chyba nawet tego pewna :d

      Usuń
  8. Też czytałam ją dwukrotnie i bardzo mnie zachwyciła. To jedna z moich ulubionych ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie i ja mogę ją zaliczyć do moich ulubionych :D

      Usuń
  9. Niedawno ją czytałam i również uwielbiam :) Zmusza do myślenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj zmusza zmusza i za to ją właśnie tak cenię :D

      Usuń
  10. Ja tą książę miałam jako podręcznik do filozofii i bardzo podobało mi się, że wszystko jest w niej takie przejrzyste i zrozumiałe. Może kiedyś do niej wrócę. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JA do niej wróciłam i wydaję mi się, że było warto :D

      Usuń
  11. Być może właśnie nadszedł dla mnie czas, aby sięgnąć po coś bardziej ambitnego. Nie wiem, czy uda mi się cokolwiek zrozumieć całkiem dobrze, bo jestem osoba raczej młodą i bez doświadczenia, ale zawsze można spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu nie chodzi o doświadczenie wiesz? Ta książka w pewien sposób uczy.. uczy nie tylko filozofii, ale też spojrzenia na kolejny dzień, na całe nasze życie. Warto czytać takie powieści, bo pozostawiają po sobie ślad.

      A tam.. ja też byłam "za młoda" na nią.. ale już czytając "Świat Zofii" wiedziałam, że ta książka ma coś w sobie! :D

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i jeszcze bardziej dziękuję za komentarz, jaki napisałeś.