wtorek, 16 września 2014

"Ołówek" Katarzyna Rosicka-Jaczyńska



Nie przepadam za takimi książkami. Prawdę mówiąc nawet ich nie czytam. Nie lubię zagłębiać się w dramaty i codzienność ludzi. Często moje własne życie mnie dołuje. Książka powinna dostarczać rozrywki, powinna przenosić mnie do innego wymiaru. 

Czasami jednak mam ochotę, albo po prostu bez żadnych powodów czytam coś co zaprzecza całej mojej teorii. Zazwyczaj okazuje się to błędem. 

I tak było tym razem. Wiem, że "Ołówek" to prawdziwa opowieść. Katarzyna Rosicka-Jaczyńska w tej niewielkich rozmiarów powieści zawarła opowieść o swoim życiu. Można by było uznać, że to swego rodzaju pamiętnik, ale ja się raczej nie skłonie do takiego porównania. Pamiętniki dla mnie są jakieś inne. Widzicie absurdalność? Nawet nie potrafię dobrze sformułować myśli. 

W swojej historii autorka poświęca wiele miejsca Bogu i nie mam jej tego za złe. Przecież On zawsze jest obecny. Podobnie jak rodzina i przyjaciele, którzy w pewnym momencie nie wiedzą z kim mają do czynienia. Sprawna, pełna życia kobieta nagle choruje. Okazuje się, że jest nieuleczalnie chora. Co teraz? Co z jej życiem? Co z ich życiem?

"Jeśli tak kochasz Boga, jak mówisz, jeżeli tak Mu ufasz i tak w Niego wierzysz, nie stawiaj żadnych warunków, nie proś Go już więcej. Przecież nie jest głuchy i na pewno cię słyszy. [...]Poddaj się Jego woli, bo tylko On wie, co jest dla ciebie najlepsze, zaufaj Mu bez zastrzeżeń, zaufaj. "

"Ołówek" to próba odnalezienia drogi. Próba pokazania odpowiedzi na te banalne, ale równocześnie strasznie ciężkie pytania. Nie mi oceniać, czy powieść jest dobra, czy nie. Dlaczego? A dlatego, że to prawdziwa opowieść o ludzkim życiu i najzwyczajniej w świecie nie jestem od oceniania. Mogę tylko powiedzieć, że źle mi się ją czytało. Może przez temat,a może przez brak "łączności' i tego czegoś od autorki. Niestety nie porwała mnie swoją opowieścią, ale to nie powód, żebyście nie poznali tej opowieści. Opowieści o chorobie, o życiu i niesprawiedliwości. Chociaż właściwie te trzy słowa to pojęcia względne. Tak naprawdę czym one są? 

Książka: "Ołówek" Katarzyna Rosicka-Jaczyńska wyd. Poligraf Łódź 2011


2 komentarze:

  1. Z pewnością temat choroby nie jest łatwy w życiu każdego człowieka, nie wiem, czy chcę zapoznać się z tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie zaszkodzi od czasu do czasu sięgnąć po książkę o nieco cięższej tematyce, jednak do "Ołówka" jakoś mnie nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i jeszcze bardziej dziękuję za komentarz, jaki napisałeś.